2024.10.21, 12:03
Semmi drift, jelölhetnék az idős vezetőket

Újabb részletek a készülő KRESZ-ről: az ötödik minisztériumi háttérbeszélgetésen osztottak meg információkat az újságírókkal a kreszváltozáson dolgozó munkacsoport tagjai.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a szakfeladatokat ellátó KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetést folytava dolgozik a közlekedési szabályrendszer frissítésén, amelynek részeként készül az új KRESZ. A szakértő testületekben több, mint 50 szervezet 105 szakértője vesz részt, a közlekedési tárcán és a KTI-n kívül a műszaki felsőoktatás, a mérnöki kamara, a kormányhivatalok, a rendőrség, a szakmai-, érdekképviseleti szervek, a bíróságok, az ügyészségek, a közútkezelők is részt vesznek. A közlekedési szabályrendszerhez, ezen belül a KRESZ-hez eddig több, mint 550 javaslatot kaptak, illetve dolgoztak fel.

Egy újabb háttérbeszélgetésen a készülő KRESZ tervezett a gépjárművel közlekedőkre vonatkozó szabályváltozásairól számoltak be. Szó esett a forgalmi sávok – többek között az autóbuszsáv – és a közlekedési terek használatának szabályairól, a követési távolság és a sebesség szabályozásáról, a másik jármű melletti elhaladás, előzés és az oldaltávolság szabályairól, valamit általában a gépjárművel való közlekedéssel szembeni szabályozói elvárásokról.

Az ismertetés szerint alapvetően nem fognak változni a sebességhatárok, de szinte biztos az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli 90 km/órás sebességhatárának a bevezetése. Sőt, a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességgel is közlekedhetnének. A tervek szerint a jövőben csak olyan járművel lehetne felhajtani az autópályákra és autóutakra, amely képes folyamatosan legalább 70 km/órás sebességgel haladni. Ez jelentős eltérés a mostani szabályhoz képest, mert ebben sík úton 60 km/órás minimális haladási sebességet írnak elő.

A készülő KRESZ-ben sok helyen egyértelműsítik a szabályt, néhol csak szavakat cserélnek ki a könnyebb érthetőség kedvéért. A járművezető oktatók szerint nehezen értelmezhető fogalom a tanulók részéről a várakozás. Ezért az új KRESZ-be a „várakozás” szó helyére az általánosan használt és mindenki által értett „parkolás” kerül. A háttérbeszélgetésen egy közlekedésitábla módosítását is említették. A „Lakó-pihenő övezet” tábla mellé rendelt legnagyobb megengedett sebességgel sokan nincsenek tisztában azzal, ezért a ma ismert tábla jobb alsó sarkába helyeznék el a legnagyobb megengedett sebességet jelölve, amely 20 km/óra.

Nem lesz kötelező a használata, de az idősebb vezetők alkalmazhatnak majd egy jelzést az autójukon. Ismert a kék alapon fehér T-betű, amely a kezdő vezetőknek szól, létezik a piros háromszög, amelyben „Baby on board” szerepel, figyelmeztetve a többi autóst, hogy gyerek utazik az adott autóban. Ehhez hasonló az új KRESZ-ben a már nem százszázalékos vezetési képességekkel rendelkező idősebb járművezetők jelölése, az egyik elképzelés piros háromszög lenne kék héttérrel.

Bevezetik a „védelmi sáv” fogalmat a menetirány szerinti jobboldali sáv jobboldali szélére, amely egy körülbelül egy képzeletbeli 1 méter széles sáv lenne. Részletek még nem ismertek, de jellemzően a gyalogosok és a kerékpárosok vehetik majd igénybe. A jelenleg érvényben lévő KRESZ szerint minden járművel közlekedőnek a saját sávja jobb szélére húzódva kell haladnia. A változtatás szerint ez a jövőben nem lenne kötelező, és a sáv közepére igazodva is közlekedhetnének. A buszsávok használatával kapcsolatban felvetődött, hogy azokból bizonyos helyeken és esetekben akár kitilthatják a motorral és más kétkerekű járművel közlekedőket.

Sokszor hallottunk már a cipzárelvről, amelyet alkalmazunk, de hazánkban a KRESZ-ben nem szerepel, azonban az új szabályozásba beemelik majd. Egyértelműbbé tennék a megállóból elinduló autóbusszal, illetve megszűnő forgalmi sáv esetében az egyenesen haladó járművek elé besoroló járművekkel kapcsolatban elvárt magatartást. A köznyelvben cipzárelvként ismert közlekedési helyzetben a megszűnő sávon érkező, és ott legelöl haladó autóst kötelező lenne beengednie az egyenesen haladó járműnek, akinek egyébként elsőbbsége van.

A követési távolságnál, vagy például az irányjelző használatánál a tervek szerint nem méterben adnák meg a számot, hanem másodpercben. A követési távolságnál másodperces szabályozással fogják kiegészíteni a mostani KRESZ-t. Autópályán a tervek szerint kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. Lakott területen kívül egy másodperc a javaslat. Az irányjelzést a művelet előtt legalább két másodperccel kell megkezdeni – áll a tervezetben. A vészvillogót sokan alibiből használják. Ezért ebben is lesz változás az új KRESZ-ben. A jövőben pusztán figyelemfelhívási célból is lehetne dudálni, ahogy a fénykürt használata is bekerülne hivatalosan az autósok által ma is használt kommunikációs eszközei közé.

Az új tervezet a gyerekek biztonsága érdekében szeretné részletesen szabályozni az övhasználatukat és a gyermekbiztonsági rendszerek használatáért felelős személyeket. 14 év alatti gyerekek esetén ez az ember a felügyeletre alkalmas kísérő lesz, az ő hiányában a járművezető. A tervek szerint lakott területen kívül, menetrend szerinti buszon, 3 évnél fiatalabb gyerekkel csak ülve lehetne utazni, a 6 évnél fiatalabb gyerekek pedig csak felnőtt felügyeletével buszozhatnának, az új KRESZ szerint, igaz, ők akár állhatnának is.

Jelenleg sem engedélyezettek, de egyértelműbbé kívánják tenni az úgynevezett kaszkadőrvezetést, és tiltásukat az új KRESZ-ben. Ez a hangsúlyozottan nem jogi fogalom alatt a drifteléshez és a sűrű forgalomban haladók közötti szlalomozáshoz hasonló veszélyes járművezetői magatartást értik.

A jelenlegi elképzelés szerint az új KRESZ 2025 márciusának végére készül el, ekkor kerül majd a kormány elé.

Visszatérő feladat

Forgalomkorlátozás lesz az M0-s autóút Hárosi Duna-hídján javítási munkák miatt.

...
2024.10.20. 07:59

Visszatérő feladat

Forgalomkorlátozás lesz az M0-s autóút Hárosi Duna-hídján javítási munkák miatt.

Tiszta üzemű busz bevetésen

Érd és Budapest között folytatódik a csuklós hidrogén üzemanyagcellás autóbusz tesztje.

...
2024.10.19. 06:59

Tiszta üzemű busz bevetésen

Érd és Budapest között folytatódik a csuklós hidrogén üzemanyagcellás autóbusz tesztje.

Lemossák szombaton a Rákóczi hidat

Budapest második legnagyobb forgalmú hídját is lemossák a hétvégén. Emiatt lehet torlódás.

...
2024.10.18. 18:16

Lemossák szombaton a Rákóczi hidat

Budapest második legnagyobb forgalmú hídját is lemossák a hétvégén. Emiatt lehet torlódás.

Tolják a szekeret rendesen

Eddig háromezernél több vállalkozásnak ítéltek meg vásárlási támogatást elektromos gépjárművek beszerzéséhez.

...
2024.10.18. 11:54

Tolják a szekeret rendesen

Eddig háromezernél több vállalkozásnak ítéltek meg vásárlási támogatást elektromos gépjárművek beszerzéséhez.

Sávlezárás az M5-ösön

Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.

...
2024.10.17. 06:53

Sávlezárás az M5-ösön

Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.

Útdíjcsalás próbarendszámmal

Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.

...
2024.10.16. 09:02

Útdíjcsalás próbarendszámmal

Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.

Részegen rolival se!

Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.

...
2024.10.15. 17:54

Részegen rolival se!

Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.

Mi szóltunk – őket nem érdekelte

Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.

...
2024.10.15. 13:48

Mi szóltunk – őket nem érdekelte

Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.